Senin, 24 September 2012

Tips Menghadapi Interview

Persaingan untuk memperoleh area di pusat-pusat pengajian tinggi makin hebat. ini merupakan kerana pelajar-pelajar berkelulusan spm serta stpm makin ramai tiap-tiap th.. tak hanya dari kelululusan akademik, untuk jadi calon yang dipilih, pelajar akan dinilai dari lebih dari satu sudut lain layaknya aktivitas ko-kurikulum, penglibatan didalam pelbagai aktiviti maktab, persediaan hadapi temuduga, disiplin serta kegiatan-kegiatan dan perkara-perkara lain yang bisa berikan kesan serta dampak pada penentuan mereka. 

Temuduga atau interview adalah satu kesempatan yang sepatutnya dirancang serta di ambil berat oleh tiap-tiap pelajar. tujuan utama temuduga merupakan untuk memilih serta menentukan calon yang sangat cocok. temuduga adalah komunikasi dua hala. ia tidak cuma satu tugas untuk pada penemuduga untuk menetukan kesesuaian calon, namun juga beberapa calon mesti berupaya supaya mereka dijumpai cocok dan sebagainya dipilih. 

Temuduga bisa dikendalikan oleh seorang penemuduga maupun oleh sebagian orang, yang dipanggil 'panel' temuduga. umumnya ada 3 atau 5 orang didalam suatu hal panel temuduga., bergantung pada kehendak pihak yang menganjurkannya. bagaimana ia dikendalikan, itu tidak perlu. apa yang perlu diberi peringatan adalah langkah anda berkelakuan, kerana itu yang dapat memilih kesempatan buat anda berjaya didalam temuduga tersebut. anda butuh meyakinkan si penemuduga bahawa anda layak dipilih serta memiliki semua tanda-tanda yang dikehendaki. 

berasaskan pada laporan ahli-ahli panel temuduga yang sudah menemuduga pelajar-pelajar mrsm, perkara-perkara tersebut sudah dijumpai : 

pelajar-pelajar lemah saat membuat 'arguement'. 
bersikap pasif semasa temuduga. 
tidak bisa bertutur didalam bahsa inggeris dengan baik. 
tidak bisa bertutur didalam bhs melayu dengan baik. 
tidak paham menahu tentang pelatihan yang akan di ambil. 
belum/tidak tahu bikin pilihan kerjaya yang dapat di ambil. 
tidak paham menahu tentang kursus-kursus yang di tawarkan oleh universiti-universiti tempatan serta luar negeri. 
kurang pengetahuan am. 
kenakan pakaian tidak kemas. 

yaitu menjadi tanggungjawab anda supaya kelemahan-kelemahan layaknya diatas bisa diatasi. tak hanya dari berupaya bersendirian untuk memperoleh keterangan/memperbaiki perkara-perkara sehubungan, anda juga bisa berhubung dengan kaunselor, guru-guru serta barangkali ibu bapa serta kawan-kawan untuk memperoleh pertolongan yang sewajarnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar